Často kladené otázky

Pokud si nevíte s něčím rady, projděte si následující otázky a odpovědi, možná to samé zajímalo někoho již dříve. Pokud zde nenajdete odpověď, napište nejlépe do diskuzního fóra. Můžete napsat také na e-mail info@zrnko.net, ale odpověď nemusí být tak rychlá jako ve fóru.

Co to je registrace a zákaznický účet? Na co je to dobré?

Každý, kdo chce využívat služeb sítě, musí mít v systému zákaznický účet (tento účet v sobě zahrnuje osoby využívající služby, síťová zařízení a zvolený tarif, a dále poskytuje informace o přenesených datech a financích). Zákaznický účet může vytvořit pouze registrovaný uživatel (pozor - zákaznický účet a registrovaný uživatel není totéž). Po úspěšné registraci se stačí přihlásit zvoleným uživatelským jménem (přezdívka, neboli login) a heslem, přejít do sekce "Můj účet" a zde kliknout na odkaz "Vytvořit účet".

Je registrace povinná? A musím vytvářet ještě navíc nějaký účet?

Ano, pokud chcete využívat našich služeb. Samotná registrace je pro kohokoli a nezakládá žádný vztah ani nárok. Naproti tomu účet již znamená jistý závazek odebírání a placení služeb (zejména pak také souhlas se všeobecnými podmínkami), počítají se v něm přenesená data atd. Navíc více registrovaných osob může sdílet jeden účet (registrovaná může být maminka, tatínek i děti, a všichni vidí statistiky přenesených dat jediného účtu, ale každý má svou registraci, své jméno a heslo). Pouze jedna osoba je však vedena jako zodpovědná osoba, nebo-li majitel účtu (např. tatínek bude veden jako majitel, pak také zodpovídá za včasné placení a je kontaktován při řešení problémů).

Nelíbí se mi, že musím uvádět tolik osobních údajů, je to nutné?

Ano, bohužel. Nemáme žádný zájem na tom, vybírat od fyzických osob jejich trvalá bydliště a rodná čísla. Zákon nám však přesně vymezuje údaje, jaké musí být součástí smlouvy o poskytování telekomunikačních služeb (smlouva nemusí být nutně písemná, např. registrace na webu je rovnocenná písemné smlouvě). Evidence osobních údajů nám naopak způsobuje další režii, neboť musí být určen pouze omezený okruh osob, které budou mít přístup k těmto údajům a přísně hlídáno nakládání s osobními údaji. Nemusíte se obávat poskytnutí vašich osobních údajů komukoli jinému, a to ani pro marketingové či jakékoli jiné účely. Zákon přesně ukládá, za jakých okolností a komu jsme povinni údaje poskytnout (např. Policii ČR při vyšetřování).

Při registraci nemusíte všechny osobní údaje vyplňovat, vyžadují se až při zakládání účtu (od zodpovědné osoby účtu).

Jakými technologiemi se lze připojit do sítě ZrnkoNET?

Pro připojení do naší sítě používáme především nelicencované bezdrátové technologie, které lze v ČR provozovat podle všeobecného oprávnění ČTÚ. Jedná se o technologie Wi-Fi v pásmu 2,4 GHz nebo 5 GHz provozované dle standardu IEEE 802.11 a, b, g nebo n.

Ve vybraných lokalitách poskytujeme přístup do naší sítě také metalickým vedením. Jedná se o připojení kroucenou dvojlinkou do sítě Ethernet (standardy 10Base-T nebo 100Base-TX).

Pro více informací o dostupnosti jednotlivých technologií ve vaší lokalitě nás prosím kontaktujte.

Jaký mám nastavit server odchozí pošty?

Pokud používáte pro e-mailovou komunikaci specializované programy typu Outlook, Windows Mail nebo Thunderbird, budete kromě serveru příchozí pošty (který poskytuje poskytovatel emailu jako např. seznam.cz, post.cz nebo gmail.com) potřebovat vyplnit také server odchozí pošty (označovaný též jako SMTP server).

Pokud používáte pro přístup k poště webové rozhraní na stránkách poskytovatele emailu, nebudete zde uvedené informace potřebovat.

Server odchozí pošty poskytuje běžně poskytovatel internetového připojení (např. ZrnkoNET) namísto poskytovatele emailu (např. seznam.cz). Níže je uvedeno nastavení platné v naší síti ZrnkoNET:

  • Server odchozí pošty: smtp.zrnko.net
  • Port: 25
  • Ověřování: žádné
  • Šifrování: žádné

V některých případech poskytuje poskytovatel e-mailu také server odchozí pošty pro své uživatele (časté např. v soukromých korporátních sítích pro zaměstnance). Přímé odesílání e-mailů koncovými uživateli je kvůli omezení SPAMu blokováno, proto pokud potřebujete použít externí server odchozí pošty, musíte použít šifrované spojení na portech 465 nebo 587 (nikoli port 25) spojené s přihlášením uživatele (přihlašovací údaje bývají v takovém případě stejné jako pro server příchozí pošty). Podrobné informace o nastavení serveru odchozí pošty pak poskytuje poskytovatel e-mailu.

Nejpoužívanější veřejné SMTP servery jsou však povoleny také na portu 25, pokud narazíte na nějakého poskytovatele e-mailu, který šifrované porty 465 nebo 587 nepodporuje, napište nám a po zvážení jej můžeme do povolených SMTP serverů přidat.

Code & design: © 2005-2010 by Zrnko, o. s.